fredag 9. oktober 2009

9.oktober 2009

 REISEBREV……..

Sist helg var jeg på en vellykket storby ferie i Bremen.

Jeg hadde ikke hørt så mye om Bremen tidligere, men forhørte meg med venner og min mor som har seilt til sjøs, om denne koselige Hansastaden før vi dro avsted.

Byen har utrolig mye spennende å by på. Det er en trivelig by å vandre rundt i; den gamle bykjernen med bygg fra 1200-tallet, langs elva med masse uteresturanter, den store byparken med mange overraskelser og  det  høyteknologiske science centeret.

Internett er jo også et flott verktøy når enn skal forberede seg til tur, se denne nettsiden om du vil:).

De 4 bymusikantene

Bymusikantene fra Bremen av brødrene Grimm.

Eventyret handler om eselet, jakthunden, katten og hanen som drar til byen for å prøve lykken som musikanter. På veien kommer de forbi et hus med røvere. Dyrene trenger hvile på den lange veien til byen, og jager bort røverne slik at de aldri kommer tilbake. Og – ”siden jeg ikke har hørt noe annet, så bor de der sikkert den dag i dag.”

Domkirken

Vi fløy fra Rygge flyplass fredag ettermiddag. Kan anbefale denne oversiktlige flyplassen! Når vi ankom flyplassen i Bremen tok det bare 5 små minutter fra vi gikk ut av flyet til vi satt i taxièn, imponerende velfungerende og god service der!!

Vi sov på et flott hotell 1,5 km fra bykjernen, med utmerket service, spa-anlegg, rolig atmosfære og nydelig mat(frokosten ble servert helt frem til kl 13.30 i helgene)

Togstasjonen, BRemen

Vi var litt uheldige med valg av helg i forhold til shopping fordi lørdagen var en offentlig høytidsdag. MEN da fikk vi jo sett desto mer av hva byen hadde å by på til neste gang vi reiser ned dit. Julemarkedet i november og desember skal være Tysklands beste.

Parkhotell Bremen

Søndag vandret vi rundt i den store byparken. En innholdsrik park med bla. kafeer og “dyrepark”.

Parken i Bremen

Kan virkelig anbefale dere å ta en tur til Bremen…..

selv lurer jeg på hvor vi skal la neste reise gå….kanskje til en annen by som begynner på “B”…..;)

God helg gode venner!!!

KLEM

 

2 kommentarer:

  1. Så koselig det hørtes ut med en storbyferie. I år har jeg kun feriert på hytta, ikke noe utland..
    Kunne godt tenkt meg en tur;)
    Ha ei riktig god helg!!

    SvarSlett
  2. Heldige du...Her er det ikke tid til noe.annet en barna og jobben..Går mot jul vet du, og da er det mye varer som skal inn i butikken og lageret fulles til randen...
    Men er meningen at vi skal etterhvert på safari men ganske dyrt så vi sparer ;))
    Ønsker deg en riktig god helg,og du.. nå må du hilse din mamma ;))Den greieste mammaen i hele klassen,husker henne som det,og det tror jeg mange av de andre i klassen også gjør ;)
    klem fra meg

    SvarSlett