mandag 6. april 2009

Barn av regnbuen.....

Mine barn, dine barn, våre barn....dagens dilemma i mange familier, men
Hvor går grensene hen?

Selv føler jeg at det er ikke bare er mine tre tenåringsbarn som er "mine", har et godt forhold til mine tantebarn, gla i vennene til barna mine,verdsetter og bryr meg om barna jeg jobber med...ja føler i grunn at jeg kan få lov til å kalle mange barn "mine" jeg da:-)


Og vi har de jo bare til låns....



- i den tiden må vi prøve å gi dem gode røtter, et sted der de føler trygghet, blir verdsatt og alltid vil kunne komme tilbake til etter at de har tatt vingene fatt og skal prøve seg i den store verden....



En liten filmsnutt med noen av de barna jeg setter pris på å få være med å følge opp, musikken er det barna i Parkveien der jeg jobber, som har sunget inn.







10 foreldrevettregler


1. La barnet protestere uten å føle deg avvist Barn må sette sine egne grenser, og noen ganger blir det gjort medkrasse utsagn. Det stikker oftest ikke dypt. Snart blir du tatt til nåde igjen!


2. Vent ikke at barnet alltid skal være blid og glad Barn har mange følelser, og alle må få komme til uttrykk.


3. Gi ikke etter overfor barnet bare for å unngå bråk Barn føler seg trygge når det er grenser og rammer rundt dem. Men de må også få utfordre grensene for å være helt sikre.


4. La barnet føle at det er viktig Barn har et stort behov for å føle at det er viktig for foreldrene. Barn vokser på kjærlighet og utfordringer.


5. Vær sannferdig overfor barnet Barn har ofte vanskelig for å skille sant fra usant. Løgner forvirrer barnet og gjør at det mister tilliten til deg.


6. Hold avtaler med barnet Barn føler seg maktesløse, hvis du bryter avtaler uten å ha en god grunn.Hvis ikke barnet trygt kan stole på deg, hvem kan det stole på da?


7. Skrem ikke barnet unødig Noen ganger er det nødvendig å advare barnet mot farlige situasjoner,men barn skal ikke skremmes til lydighet.Spar barnet for oppskakende viten om ting som det ikke kan gjøre noe med.


8. Le med og ikke av barnet Barn er stolte, og kan bli dypt såret når de føler seg latterlige.Le med barnet, humor er en fin ting. Le ikke av barnet;klovnens maske kan dekke over mye tristhet.


9. Husk å rose barnet dittOppmuntring og gode ord motiverer barnet til samarbeid. Positiv støtte styrker barnets selvfølelse og skaper pågangsmot.


10. Husk at du er et forbilde for barnetBarnet har knyttet seg til deg med sin dypeste kjærlighet og beundring. Derfor ønsker det å bli lik deg – i alle fall mens det er lite! Det du gjør, det gjør barnet. Det du sier og mener,det gjentar barnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar