fredag 27. februar 2009

27.februar 2009

Torungen fyr, et sted her på Sørlandet jeg setter utrolig stor pris på å få besøke. Fyret ligger ute i havgapet ved innseilingen til Arendal. Kommer man dit på sommeren blir man ofte møtt av Sondre Foyn Gullvåg og Knut Mørland som er fyrverter der ute.

Sondre har hatt store utfordringer i livet, men ute på fyret trives han best og får brukt sine ressurser. Han skriver noen flotte dikt. Diktene i dag er det Sondre som har skrevet.

Torungen Fyr
Torungen fyr, Arendals ild,
her måkene flyr og det strømmes av sild,
Se i din kikkert, dagslyset grys,
duften av frihet, Torungen fyr!

torungen juni 2007 150 

Livets lære

Lær deg selv å kjenne –
på livets lange  vandring.
Lær deg selv å takle –
hver en  vond forandring.

Lær deg selv å gi –
til den som holdes nede.
Lær deg selv å si –
at det å bry seg gjør meg bedre.

Lær deg selv å elske –
det du hater mest.
Lær deg selv at kjærlighet –
er det som gjør meg best…

Sondre Foyn Gullvåg

torungen_big

Rusten på gjerde

Rusten på gjerde,
trenger maling og pleie,
for gjerde – skal være,
en trygghet å leie.

Rusten på gjerde,
må dekkes igjen,
for gjerde – skal være,
din tryggeste venn.

Rusten på gjerde,
skal penselen fjerne,
for gjerde – skal være,
din tryggeste stjerne…

torungen fyr 194

Nøkkelen din
Når sinnet ditt har låst seg –
må du finne din nøkkel,
slik at du får låst deg –
inn, og fjernet rot og søppel.
Nøkkelen du trenger –
kan virke vanskelig å finne,
men nøkkelen henger –
et sted i ditt indre…

Sondre Foyn Gullvåg.....

torungen fyr 156 

3 kommentarer:

  1. Å dette fikk meg til å tenke på koselige minner fra Torungen-turene våre.
    Sondre sine dikt er fine, spesieli det med nøkkelen likte jeg.
    Har du fått diktet ditt ennå?

    Vi tok en grei vri i dag, plukka ut noen småting og overlot det resederende til en skrotnisse som skulle tømme leiligheten helt til i morra.
    Da skal vi vaske.

    KLEM

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke fått diktet mitt ennå, men kanskje jeg får det til bursdagsfeiringa i september....:-)
    Så godt for dere at dere fikk hjelp i dag...skulle gjerne ha hjulpet til med vasking i morgen, men F. hadde nok gått såpass mye i veien at vi hadde blitt mer til bry enn hjelp...
    Klem

    SvarSlett
  3. Ta F med på noe morsomt.
    Kos dere.Har foresten skaffet en ny cd spiller til pv,nesten ny. Skrotnissen fikk ikke den.
    Klem

    SvarSlett